IT-hjälp på Brommaplans bibliotek

Vi räknar med att återkomma till Brommaplans bibliotek, Klädesvägen 12, i september 2022. Planerad start torsdagen den 15/9.
Sören Larsson, mejladress: sol@laxsjobygden.se. mobil: 0705 91 29 55, ring eller skicka ett sms

Så här fungerar IT Hjälpen

När du har ett problem relaterat till din dator, surfplatta eller mobiltelefon har du två alternativ:

1. Du besöker Brommaplans Bibliotek

Helgfria torsdagar finns SeniorNet Kungsholmen på biblioteket vid Brommaplan.
IT-hjälpen är öppen från kl. 10 och håller på som längst 2 timmar.
Om ingen hjälpsökande finns kvar kl. 11 stängs den för dagen.
Det betyder att du måste komma senast kl. 11:00 för att vara säker på att få hjälp.
Du måste ta med den dator, mobil eller surfplatta som du vill ha hjälp med.

2. Du kontaktar Sören

Du kan ringa mobilen 0705 91 29 55 mellan kl. 09:30 på morgonen och kl. 21:30 på kvällen.
Du kan även mejla till min adress sol@laxsjobygden.se eller sms:a till mobilen 0705 91 29 55 så hör jag av mej.
Om dina problem kräver mer utredning så avtalar vi en ny tid.

När ditt problem kräver att jag kan se din datorskärm, mobil eller surfplatta så har vi två vägar att gå om vi inte kan träffas ”fysiskt”:

  • Om du har problem med en PC med Windows så kan vi använda Microsofts verktyg Snabbhjälp som inte kräver att du installerar något program (app).
  • När det inte är en PC med Windows så har vi möjlighet att använda verktyget TeamViewer. Då kan jag koppla upp till en rad typer av datorer och mobiler som du kan se på länken nedan,
    https://www.teamviewer.com/sv/ladda-ner/windows/

På den sidan ska vi tillsammans välja rätt app när vi har telefonkontakt.

Med TeamViewer eller Snabbhjälp ökar chansen betydligt att jag hittar felet och även lättare kan förklara vad som hänt.

IT Hjälpens idé är att felsöka och försöka lösa alla sorters IT problem, exempel:

  • Apparater som inte fungerar eller krånglar eller är alldeles för långsamma.
  • T ex dator, surfplatta, mobiltelefon, Nätverk, Skrivare.
  • Program (även kallade appar) som inte fungerar eller är svåra att förstå.
  • krångliga e-post-program, webbläsare, Antivirusprogram
  • operativsystemet som får en dator, en surfplatta eller en mobil att fungera, t ex windows 10, android, ios
  • Skanna och rensa dator från virus och trojaner
  • Snabba upp och åtgärda ett långsamt internet.

Allt är vi naturligtvis inte experter på, men vi kan hitta orsaken till många problem och föreslå lämpliga åtgärder även i många fall då vi inte själva kan lösa problemen.

Välkommen med dina problem!

Sören Larsson, mobil: 0705 91 2955

Redigera