PC/IT-hjälp

OBS! PC/It-hjälpen är f.o.m. 16/3 och tills vidare inställd.

Våren 2020

IT/PC-hjälp på Träfflokalen Baltzar
Bolinders plan 1, 1 trappa ner (se karta). Rådgivning och hjälp med alla typer av dataproblem. Vi kan även hjälpa till med surfplattor och ”smarta” telefoner. Uppge typ av surfplatta eller telefon vid anmälan så att vi kan kolla att vi har PC-hjälpare för den.

Vissa tisdagar – två pass: 10.30–11.30 och 11.45–12.45.
Dessa datum gäller: 21/1, 4/2, 18/2, 3/3, 10/3, 17/3, 31/3, 7/4 och 28/4.
Obs: det kan bli ändringar!

Verksamheten arrangeras i samarbete med

Endast efter bokning! Du gör din bokning boka.se/seniornetkungsholmen/info där du kommer till en sida med instruktioner om hur du går vidare. Du bokar senast dagen före aktuell ”hjälpdag”, och du kan boka dig för max tre tillfällen.

Bokningen blir spikad först efter att du fått ett mejl med godkännande av din bokning.

I detta godkännande finns även angiven en avbokningskod som måste anges vid eventuell avbokning. Avbokning görs på adressen boka.se/seniornetkungsholmen/info – det vill säga samma adress som används vid bokning – och måste göras senast dagen före aktuellt datum.

Om du är osäker på hur denna bokning går till kan du läsa hur du ska göra.

Ta med dig egen dator, nätadapter och eventuell mus – och glöm inte att ta med de lösenord som kan behövas för att lösa ditt problem! Om ditt problem gäller surfplatta eller smart telefon, ta med den.

På Baltzar använder vi trådlösa nätverk som ofta är mycket snabbare än en uppkoppling över det mobila nätet.

Har du ytterligare frågor om datorer?
Pröva gärna PC för Allas eforum! Där kan du ställa frågor och (oftast) få svar från duktiga amatörer – alltså inte från PC för Allas medarbetare.

Tidigare har vi här hänvisat till SeniorNet Swedens diskussionsforum DatorBiten, men det är tills vidare stängt. Det är möjligt att det återkommer och kommer då troligen endast att handla om IT-frågor.

Ansvarsbegränsning

Genom att ta hjälp av en handledare har du förbundit dig att

  • på egen risk följa handledarens råd,
  • ha samtyckt till att handledaren inte kan göras ansvarig på något sätt för eventuella fel, misstag, dataförluster eller annan skada.

Datorhjälp i hemmet

SeniorNet Kungsholmen gör inga hembesök för att ge personlig hjälp med eventuella datorproblem. En sådan tjänst skulle medföra att föreningen tvingas ta ansvar för utförda tjänster.

Istället hänvisar vi till det samarbetsavtal som SeniorNet Sweden knutit med företaget Hemfixare och som beskrivs på SeniorNet Swedens webbplats.